Följder av Covid-19
Följder av Covid-19
Här kan du läsa om hur Strömshaga påverkas av den pågående spridningen av coronaviruset.
Uppdatering 20 september 2021Fortsatta förseningar pga containerbrist
Sedan vår senaste uppdatering har vi tyvärr upplevt fortsatta förseningar p.g.a containerbrist och otakt i transportflödena runt om i världen. Vi jobbar hårt på att få fram containrar för att få hem våra varor, men tyvärr kommer vi uppleva senare leveranser än vad som tidigare varit beräknat.
Strömshaga har majoriteten av sin produktion i Indien och landet som var under lockdown tidigare i våras har sedan juni sakta kunnat öppna upp igen. Tyvärr har kapacitetsbristen varit enorm sedan slutet på sommaren både då det är svårt att få tag på containrar samt att färre fartyg passerar landet utan att stanna och på så sätt sätter transportflödet ur balans. I Kina, där Strömshaga har en annan stor del av sin produktion, har hamnar tvingats stänga då nya coronafall upptäckts.
Idag jobbar vi hårt på att få fram containrar så vi kan få hem våra varor. Än så länge ser allt ut att röra sig, men då med senare ankomst än beräknat. Vi beklagar förseningarna & gör vad vi kan för att hålla er underrättade.
Viktigt att notera är att de beräknade leveransdatum ni ser som inloggad på stromshaga.se är baserade på om ni lägger en order idag. Har ni lagt en order tidigare har ni ett tidigare beräknat leveransdatum, men tyvärr kan då dessa ha försenats.
Läs mer i artikeln hos SvD här: https://www.svd.se/containerbristen-kan-vara-kvar-i-aratal/om/containerkrisen
Uppdatering 22 juni 2021
Containerbrist samt stigande priser på frakt & råmaterial
Den globala bristen på råvaror och containrar tillsammans med otakt i transportflödena, dels på grund av händelsen i Suezkanalen men också som andra konsekvenser orsakade av Covid-19 har lett till en drastisk inflation på frakt- och containerpriser samt orsakat leveransförseningar för oss på Strömshaga.
På grund av detta tvingas vi till att höja priset på vissa av våra produkter. Cirka en tredjedel av vårt sortiment har prisjusterats, för aktuella priser, logga in som återförsäljare på stromshaga.se. För dig som lagt order innan 21 juni 2021 gäller det pris som angivits vid lagd order. Vi vill också påminna om vikten att vara ute i god tid för att kunna säkerställa leverans på bästa möjliga sätt.
Här listar vi kort de punkter som lett till prisjusteringarna:
- Kostnaden för råmaterial har under det senaste året stigit kraftigt till följd av obalans mellan tillgång och efterfrågan.
- Containerbrist på många platser i världen har varit ett faktum sedan lockdownen i Kina i början av 2020 vilket har lett till historiskt höga fraktkostnader på importer till Europa.
- I Indien har en vår med kraftigt ökad smittspridning och otäckt många dödsfall lett till lockdown i stora delar av landet som började i slutet av april 2021 och som fortfarande pågår på flera håll.
- Stoppet i Suezkanalen i mars 2021 har, och påverkar fortfarande, leveranser som blir försenade på 1-3 veckor med sena aviseringsbesked.
Läs mer detaljerad information nedan.
KRAFTIGT STIGANDE PRISER PÅ RÅMATERIAL
Flera av de material vi använder i våra produkter har under det senaste året stigit kraftigt i pris till följd av högre efterfrågan än tillgång på många material men även arbetskraft. Detta innefattar bl.a. glas, metall och trä som utgör en majoritet av vårt sortiment.
KRAFTIGT STIGANDE PRISER PÅ FRAKTER OCH FÖRSENADE LEVERANSER
Containerbristen på många platser i världen har varit ett faktum sedan lockdownen i Kina i början av 2020 vilket har lett till historiskt höga fraktkostnader på importer till Europa.
Efterfrågan på flera varugrupper från bl.a. Kina kom i gång snabbare och i högre takt än många hade kunnat tro. Denna efterfrågan har inte fartygens kapacitet kunnat möta, samtidigt som containrar befunnit sig på fel plats i världen vid fel tillfällen.
Flera stora hamnar i bl.a. Kina och USA har haft stora Covid-utbrott. Dessa hamnar har tvingats stänga ner under perioder och stannat upp flödet av fartyg och containers. Rederierna har prioriterat att så snabbt som möjligt få containers till Kina där efterfrågan på containrar är enorm, och därför skickat fartyg som inte varit fullt lastade till Kina. Detta skapar ännu större containerbrist och en växande problematik.
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/fraktkaos-pa-varldshaven-stor-brist-pa-containrar
STOPPET I SUEZKANALEN
Stoppet i Suezkanalen har som ni säkert redan känner till drabbat hela världsmarknaden. Alla containrar som kommer med båt från Asien till Europa går via Suezkanalen och stoppet har lett till ytterligare stopp i hamnar i Centraleuropa. De containrar som ska till Göteborg, och vidare till importörernas lager, omlastas i hamnar som Rotterdam, Antwerpen m.fl. och i dessa hamnar har det nu blivit köbildning. Vi vet därför inte om våra containrar kommer med sina planerade anslutningsbåtar till Göteborg och vidare till vårt lager i tid. Gör de inte det leder det till förseningar på mellan 1-3 veckor och besked får vi bara någon vecka innan nytt ankomstdatum.
Fraktmarknaden var redan innan stoppet i ett ansträngt läge till följd av pandemin. Kapacitetsbrist på både containrar och fartyg hade lett till förseningar under det gångna året samtidigt som fraktpriser nått en aldrig tidig skådad nivå.
LOCKDOWN I INDIEN TILL FÖLJD AV KRAFTIG SMITTSPRIDNIGN AV COVID-19
De senaste månaderna har smittspridningen i Indien tagit en otäck hög fart. Fulla sjukhus och brist på syrgas gör att sjukvården inte har möjlighet att behandla dem som behöver vård. Strikta restriktioner och utegångsförbud har införts för att försöka hindra spridningen.
Cirka 70% av Strömshagas produktion sker i Indien. En stor del av våra produkter är gjorda i metall och där är svetsning en viktig del i produktionskedjan. Till svetsning används syre men den syrgas som behövs till produktion prioriteras till sjukvården. Även delar av glasproduktionen som också kräver syrgas har blivit lidande.
F.r.o.m. slutet av april 2021 har stora delar av Indien varit under lockdown och de fabriker som står för majpriteten av Strömshagas produktion har därmed varit stängda. Sakterligen har produktionen satt igång igen i juni men med en begränsad personalstyrka och hårda restriktioner vilket saktar ner produktionstakten.
Till följd av detta befarar vi därför ytterligare leveransförseningar de kommande månaderna. Vi beklagar situationen och gör vad vi kan för att hålla er underrättade.